Za nami dwie listopadowe konferencje!
W Toruniu w dniach 5-7 listopada 2025 r. miały miejsce:
- VI Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Szkoleniowa Dyrektorów i Kadry Kierowniczej Szkół Doktorskich oraz
- II Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Szkoleniowa pt. Ewaluacja nauki i szkolnictwa wyższego.
Patronat nad każdą z tych konferencji objęło wydawnictwo Wolters Kluwer Polska.
Program pierwszej konferencji koncentrował się wokół prawnych aspektów kształcenia doktorantów. Tematyka została podzielona na trzy główne bloki. Pierwszy poprowadziła dr hab. Agnieszka Ziółkowska, prof. UŚ, a obejmował on następujące wykłady: a) Miejsce doktorantów we wspólnocie akademickiej; b) Upodmiotowienie doktoranta a rola i zadania promotora w procesie kształcenia doktorantów; c) Postępowanie rekrutacyjne do szkoły doktorskiej: od składu komisji do odmowy przyjęcia; d) Przyczyny skreślenia z listy doktorantów, czyli jak uzasadniać decyzję o skreśleniu i e) Prawne aspekty oceny śródokresowej i działania komisji ewaluacyjnej. Drugi blok moderował mgr Jacek Pakuła, a był on poświecony ewaluacji szkół doktorskich oraz internacjonalizacji szkół doktorskich. Ostatni, trzeci blok, obejmujący akademickie prawo zatrudnienia, w ramach ktorego dr hab. Marzena Szabłowska-Juckiewicz, prof. UMK wygłosiła wykład pt. Prawo pracy i ubezpieczeń społecznych w szkole doktorskiej - wybrane problemy.
W ramach drugiej konferencji mgr Jacek Pakuła omówił najnowsze orzecznictwo sądów administracyjnych w przedmiocie przyznania kategorii naukowej. Następnie dr hab. Marzena Szabłowska-Juckiewicz, prof. UMK wygłosiła referat pt. Akademickie prawo zatrudnienia a ewaluacja i polityka naukowa, podczas którego omówiła wpływ ewaluacji jakości działalności działalności naukowej na sytuację pracowników. W trakcie drugiego dnia konferencji dr hab. Piotr Stec, prof. UO przedstawiał zagadnienia związane z kryteriami, tzn. K1, K2 i K3, a także projektowane zmiany w zakresie ewaluacji. Podczas trzeciego dnia dr hab. Agnieszka Ziółkowska, prof. UŚ przedstawiła dwa wykłady. Pierwszy z nich skupił uwagę na polityce naukowej w kontekście interesu nauczyciela akademickiego a interesu ocenianej jednostki. Drugi poświęcony był zjawisku nadmiaru procedur ocennych, jakim poddawani są m.in. nauczyciele akademiccy.
Obrady każdej z tych konferencji ujawniły zarówno zaangażowane uczestników w proces kształcenia doktorantów oraz proces ewaluacji, jak również bardzo dobre przygotowanie merytoryczne oraz znajomość zagadnień problemowych. Podejmowane w ramach wykładów tematy były punktem wyjścia do zadawania pytań, zaś każdemu z nich towarzyszyła ożywiona dyskusja, połączona z wymianą doświadczeń i dobrych praktyk. Wprawdzie każda z konferencji miała swój odrębny program, to jednak uczestnicy obu tych konferencji spotykali się podczas wspólnych obiadów i kolacji. Dyskusje trwały do późnych godzin wieczornych, a o przyjazne warunki zadbali pracownicy hotelu Mercure Toruń Centrum.
Życzliwe oceny uczestników sprawiły, że już teraz zapraszamy do udziału w konferencjach, które odbędą się w 2026 roku!