Prokuratoria Generalna jako podmiot świadczący obsługę prawną i nadzorujący niektóre czynności prawne uczelni publicznych

Data: 16-17 października 2025 r. (I dzień: 11.00-17.00; II dzień 9.00-14.00)
Opłata: 1600 zł (wariant bez noclegu) + nocleg (250 - pok. 1 os., 300 zł - pok. 2 os.).
Adresaci: Osoby odpowiedzialne za zarządzanie mieniem uczelni, w szczególności: rektorzy i prorektorzy, kanclerze i kwestorzy, dyrektorzy i kierownicy oraz pracownicy działów organizacyjno-prawnych oraz administracyjno-gospodarczych, a także członkowie rad uczelni
Wykładowca: mgr Piotr Cuper - absolwent WPiA Uniwersytetu Warszawskiego, radca prawny, radca Prokuratorii Generalnej (od 2006 r.), dyrektor Departamentu Mienia Skarbu Państwa w Prokuratorii Generalnej (od 2019 r.).

Program

Program:
I. Skarb Państwa i państwowe osoby prawne – różnice w statusie prawnym:
a. Skarb Państwa jako podmiot sui generis,
b. definicja państwowej osoby prawnej,
c. uczelnia publiczna jako państwowa osoba prawna.
II. Ustrojowa rola Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej:
a. Prokuratoria Generalna jako pełnomocnik procesowy Skarbu Państwa oraz państwowych osób prawnych,
b. Prokuratoria Generalna jako organ opiniodawczy dla Skarbu Państwa oraz państwowych osób prawnych.
III. Mienie uczelni publicznych jako mienie państwowe w aspekcie prawnym i ekonomicznym.
IV. Cele przyświecające regulacjom dotyczącym obowiązku uzyskania zgody organu właściwego na dysponowanie mieniem przez państwowe osoby prawne.
V. Podstawowy podział czynności wymagających zgody organu właściwego:
a. czynności rozporządzające i obciążające prawa majątkowe,
b. czynności oddania do korzystania (stosunki zobowiązaniowe).
VI. Prezes Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej jako organ właściwy.
VII. Kryteria oceny wniosku przez organ właściwy:
a. kryterium legalności,
b. kryteria celowości i gospodarności.
VIII. Ogólna charakterystyka wymogów formalnych wniosku o wyrażenie zgody na dokonanie czynności. Rola i forma zgody rady uczelni.
IX. Zagadnienie ustalenia wartości przedmiotu rozporządzenia (składnika aktywów) i wartości rynkowej przedmiotu czynności prawnej.
X. Wycena rzeczoznawcy jako obowiązkowy wymóg formalny wniosku w sprawach dotyczących nieruchomości. Inne przypadki ustalenia wartości przedmiotu rozporządzenia (składnika aktywów) i wartości rynkowej przedmiotu czynności prawnej.
XI. Uzasadnienie gospodarcze wniosku – wykazanie korzyści płynących z czynności jako element szerszej strategii w zarządzaniu mieniem.
XII. Przyczyny wydawania przez Prezesa Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej rozstrzygnięć negatywnych (odmowa, zwrot wniosku).
XIII. Zgody warunkowe.
XIV. Podsumowanie, propozycje wniosków de lege ferenda.

Rejestracja

Pan Pani
bez noclegu
pok. 1os.
pok. 2os.
mięsne
bez znaczenia
wegetariańskie
specjalistyczna dieta


Proszę czekać...
Rejestracja w toku